Thursday, April 28, 2011

Prioriteringshelvete!

Etter påsken har jeg blitt sittende litt handlingslammet på kontoret uten å faktisk å få produsert så altfor mye. Årsaken er rett og slett at jeg har hatt problemer med å prioritere oppgavene mine. Og noe av det verste jeg vet er å bli sittende ineffektiv og uproduktiv, til tross for at jeg jobber i det offentlige!

Før påske ble jeg ferdig med en større aktivitet som tok veldig mye tid. Nå som den er ferdigstilt har det blitt "frigjort" tid og jeg blir sittende med en følelse av at det er en haug med andre ting jeg må gjøre, men jeg får ikke gjort noe av det fordi jeg ikke vet hva det er eller hvor jeg skal begynne. Det fikk meg til å reflektere litt over hvordan jeg skal klare å komme meg ut av prioriteringshelvete slik at jeg faktisk får gjort noe.

Jeg vet at det finnes enormt mange som har skrevet om akkurat dette. Jeg har til og med lest noen artikler for å komme meg ut av helvete tidligere. Denne gangen har jeg valgt å ikke gå tilbake til disse artiklene, men selv finne ut hvordan jeg skal løse utfordringen.

Jeg begynte med å spørre meg selv: Hva forventes av meg i overskuelig fremtid?

Spørsmålet tvinger frem noen refleksjoner omkring hva jeg må gjøre for at andre skal komme videre, eller for at vi (teamene og seksjonen jeg er del av) skal nå kortsiktige mål.

Videre spurte jeg meg selv: Hvor står det eventuelt skrevet hva som forventes av meg?

Og her blir man konkret med en gang. Møtereferater og arbeidslister som er produsert av andre og meg selv den siste måneden er til stor hjelp. Her fant jeg noen oppgaver. I disse dokumentene/skrivene kommer det ofte tydelig frem hvordan de må/bør prioritere. Jess! En skritt i riktig retning og jeg har trolig noen punkter på listen min.

Men så oppdaget jeg at det ikke var så mange ting å ta tak i.

Jeg stiller meg spørsmålet: Hvilke ansvarsområder har jeg?

Det bør være rimelig enkelt for de aller fleste å finne svar på!

Følger opp med: Er det noe innenfor disse områdene som er mangelfulle? Eventuelt hva og hvorfor er det mangelfullt?

Her finner jeg noen oppgaver. De blir formulert konkret og prioritert, ofte lavere enn oppgaver knyttet til kortsiktige mål. Dersom man har laget strategier eller lignende kan det være relativt enkelt å peke ut tiltaksområder som bør prioriteres.

Men når listen er fullført, hva da?

Avsluttende spørsmål: Hva kan jeg skape av verdi for min organisasjon innenfor mitt arbeidsfelt?

Svaret på dette spørsmålet er i mitt tilfelle flere interessante oppgaver. De bruker jeg som gulrot/motivasjon til å få ferdig listen. Og heldigvis ser det ut til at det kan være ganske snart :)

Andre erfaringer?

3 comments:

  1. Høres ut som en straight forward og ålreit måte å gjøre det på.

    ReplyDelete
  2. Det er jo ingenting komplisert i dette. Mange opplever allikevel at de ikke får gjort de "riktige" oppgavene fordi de ikke klarer å konkretisere og prioriere dem. Dermed er det lett å hoppe på det som er morsomt å holde på med.

    ReplyDelete
  3. We reported regarding my opportunity and so they described they may assist me to expanding my opportunity plus they perform! nye casino

    ReplyDelete